De mistral

14 juni 2018 - Zuidlaren, Nederland

Het waait heel hard. Het is een koude wind. Het is de mistral. En wie heeft hem tegen? Ik. De etappe die ik vandaag rij is helemaal niet zo lang. Slechts 45 kilometer. Hij gaat naar een camping bij Bosa. Er zit echter een verschrikkelijke beklimming in. De volgende camping ligt bijna 45 kilometer verder. Dat ga ik niet redden, want in dat stuk komen ook dodelijke beklimmingen voor. Ik hou het daarom maar op Bosa. De harde wind en de kou voelen echt niet prettig aan. De stijgingen zijn weer ouderwets. Bijna niet tegenaan te komen. En dan met die wind tegen al bijna helemaal niet. De etappe die ik vandaag doe is wel fantastisch mooi. Ik kom door een schitterend landschap en dorpjes die stuk voor stuk de schoonheidsprijs verdienen. De wegen zijn redelijk autoluw voor Sardijnse begrippen. Op een gegeven moment moet ik linksaf een geasfalteerd boerenweggetje op. Helemaal mijn ding. Het daalt ook lekker. Eenmaal in het dal aangekomen moet ik rechtsaf. Er staat wel een bord dat er aan de weg wordt gewerkt, maar ja, met een fiets kan je er meestal wel langs. Behalve hier. De weg is in volle breedte afgezet. Niet langs te komen. Fijn. Ik moet terug. Op de terugweg kom ik bij een kruispunt van boerenweggetjes twee Italianen tegen. En ze spreken Engels. Komt dat even goed uit. Ik vertel ze van de afgezette weg en vraag of zij misschien weten of er ergens een omleiding is. Dat wisten ze niet. Zij waren van de hoofdweg afgegaan om hier een meer dan 1.000 jaar oude olijfboom te bezichtigen. Ze konden me verder niet helpen. Pech. Nu ik hier dan toch ben, ga ik die boom ook maar even bezichtigen. Het was een paar minuten over een weg met kinderhoofdjes. Maar dan heb je ook wat. Wat en enorm grote boom en wat een enorm dikke stam. Ik heb er foto’s van gemaakt en een filmpje. En toen weer terug het dal uit. Voor een fors gedeelte lopend. In een dorp stop ik bij een bar. Er kan wel weer een colaatje in. Twee mannen beginnen gelijk met me te praten. Ik ga bij ze aan het tafeltje zitten. We praten wat over koetjes en kalfjes. Zodra ik mijn colaatje wil betalen zegt een van die gasten dat dat niet hoeft. Zij bieden het mij aan. Dit kan volgens mij alleen maar in Sardinië. Even later zie ik weer een schitterend dorp waar ik echt even de tijd voor neem om te bekijken. Uiteindelijk kom ik afgepeigerd aan op de plek waar de camping zou moeten zijn. Ik zie hem echter niet. Ik vraag aan een man en een vrouw of zij weten waar ik de camping kan vinden. Ze gaan gelijk met elkaar in discussie. Ik kan er helemaal niets van volgen. Maar na geruime tijd blijkt dat de camping niet meer bestaat. Ik weet dat de volgende 45 kilometer verderop ligt. Dat ga ik echt niet halen. Zeker niet met die beklimmingen en de stormachtige wind. Ook daar hebben de man en de vrouw een oplossing voor. Ik krijg een naam en adres van een B&B in Bosa. Een betaalbare oplossing. Nu hoop ik wel dat de mistral morgen uitgewoed is, anders wordt het nog een hele klus om de volgende camping bij Alghero te halen. Later meer.

1. Peter Belgraver:
    14 juni 2018
    Tja, da's wel pech hebben. De wind in de poeperd was beter geweest :-)
  2. Peter:
    14 juni 2018
    Zo, dat was nog eens afzien in de strijd tegen de elementen.
    Goed gedaan bikkel!
  3. Ida carst:
    14 juni 2018
    goed hoor fer wat boom geweldig
  4. Rina:
    15 juni 2018
    Een prachtboom. Wat ontmoet jij aardige mensen. Jammer van het weer,maar het zorgt wel voor afwisseling in je avontuurlijke reis. Eerst maar weer eens genieten van een echt bed.
  5. Carla:
    15 juni 2018
    Goed dat je naar die boom bent gegaan wat een mooie boom. Jammer van de wind hoop dat het is gaan liggen.
  6. Alida Schulken:
    15 juni 2018
    Wat een prachtige boom dat was de moeite waard in de BB kan je uitrusten en nagenieten
  7. Han:
    15 juni 2018
    Wat een kanjer van een boom
  8. Nancy:
    17 juni 2018
    Jeetje wat een kanjer van een boom! Kijken wat je volgende avontuur wordt Ferry dikke kus en geniet lekker !!
  9. Hans van der Pijll:
    18 juni 2018
    De strijd tegen elementen is de hollandse manier van fietsen maar ja nu dan in Sardinie! Mooie boom Ferry de bikkel!
  10. Carola:
    27 juni 2018
    Wat een pracht boom!! Daar zijn die van ons twijgjes bij.