Achtendertig graden

12 juni 2018 - Zuidlaren, Nederland

Het is acht uur. De wekker gaat. Ik hoef niet meer te douchen. Dat heb ik gisteravond nog gedaan. Om half negen kom ik beneden in de bar. Er zitten toch al zes gasten. Niet te geloven.
Mijn ontbijt bestaat uit twee croissants en een flinke kop koffie. Zodra dat binnen is reken ik af en haal de bagage die nog in mijn kamer staat.
De bazin loopt met me mee naar mijn fiets. Die staat veilig op het binnenplaatsje van de herberg.
Het wordt vandaag erg warm, zegt ze. Achtendertig graden. Oei, dat is zeker warm.
Mijn etappe begint met 15 kilometer klimwerk. Daarna is het hoofdzakelijk dalen. Wel hier en daar nog een fel pukkeltje. Echt problematisch lijken ze niet.
Wat een mazzel dat ik zo vroeg ben. Het is nog voor negenen. Dan is het nog niet zo heet. Met een beetje geluk heb ik het klimwerk erop zitten voordat het echt heet begint te worden. Daarna krijg ik wel verkoelende wind tijdens het afdalen.
Het klimwerk valt me reuze mee. Het is goed te doen. Het bergverzet heb ik nauwelijks nodig en na ruim een uur ben ik al op het hoogste punt. Ik merk dat het in dat uur al behoorlijk warmer is geworden. Nu lekker met weinig inspanning doorfietsen.
Ik rij door een landbouwgebied heen. Er worden hier veel artisjokken verbouwd. Verder zie ik veel wijn- en olijfgaarden.
De temperatuur stijgt voelbaar. Om water te drinken stop ik op een schaduwplekje. In de zon is het niet meer te doen om stil te staan. Van fotograferen komt er dan ook niet zoveel. Er gaat nu veel drinkwater doorheen. Ik stop daarom een paar keer bij een bar. Even een colaatje en gelijk de bidons vullen.
Omdat ik maar weinig dorpen tegenkomen, raakt mijn water in de buurt van Oristano op. Ik haal Oristano nog wel, maar de dorst is erg groot. Alles wat ik tegenkom is gesloten. Uiteindelijk vlak bij het centrum tref ik een barretje aan die open is. Ik ga daar binnen zitten. Het duurt niet lang of het water loopt van me af. Op de fiets verdampt het door de wind. In deze bar niet. Het zweten gaat gewoon door. Het loopt werkelijk in stralen van mijn gehele lichaam.
In de bar zoek ik het adres op van de dichtstbijzijnde camping. Het is Camping de Spinnaker. Aan de naam te zien van Hollandse oprichters. Het ligt aan de Golf van Oristano. Hiervandaan een kleine acht kilometer fietsen.
Na voldoende te hebben gedronken en de bidons te hebben gevuld gaat het laatste stukje van de dagetappe van start. Eerst nog een beetje door het centrum van Oristano en dan  via een lange rechte weg naar de camping.
De camping is oké. Er is een zwembad, een winkeltje, een bar en via een pad van nog geen 100 meter kom je op een prachtig zandstrand.
Nog belangrijker voor mij is de aanwezigheid van een wasmachine. Mijn kleding stinkt namelijk tegen de klippen op. Niemand op de camping heeft last van insecten, behalve ik. Daar moet echt wat aan gedaan worden. Ik blijf hier daarom nog wel twee dagen.

Bij elkaar heb ik vandaag 73 kilometer gefietst. Ondanks de hitte van 38 graden (in de schaduw!) ging het best wel lekker. Ik moest alleen niet gaan stilstaan in de zon. Foto’s heb ik niet gemaakt. Wel heb ik met mijn stuurcamera hier en daar wat gefilmd.

1. Carla:
    Geniet ervan.
  2. Rob:
    top, leuke stukjes weer.
  3. Stephan:
    12 juni 2018
    Wat een beultje ben je toch. Zo fietsen in die hitte. Chris Froome en Tom Dumoulin moeten oppassen als jij je aanmeldt voor de Tour de France....
  4. Rina:
    12 juni 2018
    Nu even tijd voor een wasje en relaxen. Blijft toch vakantie. Lekker van de omgeving en de zee genieten. Je benen kunnen die rust ook wel gebruiken. En rustig aan met de warmte. Ik reis via je verhalen nog steeds met je mee.
  5. Ida carst:
    12 juni 2018
    goed hoor fer wat een hitte niks voor mij geniet er van
  6. Peter:
    12 juni 2018
    Lekker weer, geen tunnels en een top camping, morgen weer een schone onderbroek
    Wat een leven-:)
  7. Peter Storch:
    13 juni 2018
    Well done, Ferry!
    You must have crossed a beergarden,
    and picked up some furniture.
    Lucky Man! Youve got a table and chair
    now!