Fietsen en wandelen 2016 - dag 16

1 augustus 2016 - Cernay, Frankrijk

Rond 8 uur word ik wakker. Het onweert niet meer. Het regent wel. Geen weer om mijn spullen in te pakken. Bovendien had ik me voorgenomen om een beetje uit te slapen. Even na negenen wordt de regen minder. Het lijkt zelfs te stoppen. Eruit. Macaroni koken en koffie zetten.

Het is aanzienlijk kouder dan gisteren. Het is zwaar bewolkt. De toppen van de bergen steken in de donkere wolken. Het zal heus wel gaan regenen vandaag. Als ik dan al onderweg ben, is dat niet zo erg. Het is minder prettig om al nat te starten. Dan duurt het zo lang om warm te worden.

Rond 12 uur vertrek ik. Ik ga proberen om Cernay te bereiken. Daar is een van de laatste campings voor de Zwitserse grens. Ik rij nog steeds op de wijnroute van de Elzas. De fietsroute dan wel te verstaan, hoewel die ook af en toe een stukje over de autoweg gaat. In het begin is het nog zo af en toe flink klimmen. Nu merk ik dat het toch steeds wat vlakker wordt. Ik rij zo langzamerhand de Vogezen uit en nader de Jura.

Ineens zie ik een uithangbord met het logo van Philips. Philips? Kabeltje! De noodstop die ik maak is zinloos. Het is zondag. Winkel gesloten. Ik troost mezelf met het idee dat ze toch geen kabeltje zouden hebben. Dus verder maar aan andere dingen denken voordat het kabeltje een obsessie wordt.

Het landschap blijft wonderschoon. Ik ben nu de hele Elzas doorgefietst en zag overal wijnbouw. Logisch want ik reed de wijnroute. Maar er moet hier toch wel een enorme hoeveelheid wijn vandaan komen.

Aan het eind van de middag voel ik dat ik Cernay makkelijk moet kunnen halen. Ik ben fit zat. Ik ga proberen om de camping daar voor zeven uur te bereiken. Dan moet ik wel flink doortrappen. Dat is niet erg, want het begint een beetje te regenen. Ik krijg het zelfs koud. Ik haal het niet. Het is tien over zeven als ik incheck. De dame van de receptie wil graag mijn paspoort zien. Geen probleem. Ze wil hem echter ook houden tot ik weg ga. Daar trap ik niet in. Ik hoef niet eens na te denken. De Franse woorden ratelen er uit. En duidelijk, want ik krijg direct mijn pas terug. Met die bikkel valt niet te spotten, zal ze gedacht hebben, hoop ik stiekum.

De camping is perfect. Het heet Camping les Cigognes, Camping de Ooievaars. Een terechte naam. De ooievaars lopen gewoon over het terrein. Soms nog geen 20 meter bij me vandaan. In de Elzas heb ik ontelbaar veel ooievaars gezien. Ze worden hier gekoesterd. Je ziet ook overal afbeeldingen van ooievaars. Als je een stadje binnenrijdt zie je afbeeldingen van ooievaars op het bord met de plaatsnaam. In bloemperken staan gefiguurzaagde ooievaars. Soms zie je ze geschilderd op huizen. De mensen zijn er dus wel blij mee. Ik heb er veel gezien, maar zo dichtbij als op deze camping zal ik ze in het wild denkelijk nooit meer zien.

Morgen neem ik een echte rustdag. Ik wil uitgerust Zwitserland binnen rijden.

1. Hans van der Pijll:
    1 augustus 2016
    Ferry, knap hoor al bijna bij de Zwiterse grens!! En ik zou mijn paspoort ook nooit afgeven!!
  2. Ida carst:
    1 augustus 2016
    goed hoor fer ze zal wel gedacht hebben met hem valt niet tespotten
  3. Peter roele:
    1 augustus 2016
    He Fer, die ooievaars kan je hier ook in grote groepen aanschouwen, gisteren nog een weiland met wel 20 ooievaars bij de weerribben. Blijft altijd een mooi gezicht! Zo te lezen ga je lekker en die dame aan de balie vraagt nooit meer om 'n paspoort te houden.Rust morgen lekker uit! XXX
  4. Peter roele:
    1 augustus 2016
    He Fer, laatste verhaaltje was van Sonja ik bewonder wel wat je doet maar xxx gaat wat ver.
    Gv Peter
  5. Stephan:
    2 augustus 2016
    He Ferry, natuurlijk ben je een bikkel, wat denk jij dan? Je bent lekker op dreef met je ragfijne pennetje! Keep up the good work!
  6. Carola:
    2 augustus 2016
    In Zwitserland zal het toch wel moeten lukken om een kabeltje te scoren, hoop ik. Want ik geniet van jouw verhalen maar word toch wel steeds nieuwsgieriger naar al die prachtige foto's van je!! Xxx
  7. Theo:
    2 augustus 2016
    Wat mooi Ferry! Heerlijk dat je er van geniet. Voor de volgers van je blog is een foto leuk, maar je beschrijvingen zijn vooral de moeite waard. Dat kabeltje komt dus wel. Op dit moment is WiFi ruim voldoende om iedereen mee te laten genieten.
    Ik gun je een goed vervolg!
    Theo
  8. Han van kempen:
    5 augustus 2016
    Fer je maaktwel veel mee op deze reis.
  9. Peter Belgraver:
    7 augustus 2016
    hoop dat nu toch snel vele mooie foto's kan posten!!!
  10. Peter Belgraver:
    7 augustus 2016
    Mooi verhaal. Ik hoop dat je nu toch snel vele mooie foto's kan posten!!!