Fietsen en wandelen 2016 - dag 29

20 augustus 2016 - Taninges, Frankrijk

Voordat ik het laatste stukje van mijn fietstocht ga doen, neem ik ik nog een rustdag op de camping in Taninges. Het is niet ver naar het einddoel Le Sincerneret. Ik heb echter begrepen dat het hele zware kilometers gaan worden. Daar ga ik me vandaag goed op voorbereiden. Op deze camping staan heel veel wielrenners. Dit gebied is kennelijk erg in trek voor ze. Ik raak met een van hen in gesprek. Een Fransman die deze omgeving goed kent. Hij vindt het gedurfd dat ik deze etappe ga fietsen. Ook wel dapper. Verder weet hij me te vertellen dat een deel van dit traject ook in de Tour de France van dit jaar zat. Ik pak volgens hem het steilste deel van de Col de Ramaz die volgens de Tour van de eerste categorie is. Daarna ga ik een aantal kilometer over de Route des Grandes Alpes (de Weg van de Hoge Alpen). Het slotstuk, een weg met haarspeldbochten, kent hij niet. Hij geeft me de tip om het traject 's middags te rijden omdat er dan meer schaduw is. Ook raadt hij me aan om het zonder bagage te doen. Dat is al moeilijk genoeg. Eerlijk gezegd schrikt het me wel een beetje af, maar ik heb het vanuit Nederland tot hier gered. Het laatste stukje wil ik daarom op zijn minst proberen.

Ik hou me vandaag vooral bezig met de voorbereiding op de morgen te rijden etappe. Via whatsapp spreek ik af dat morgen in de loop van de ochtend mijn bagage wordt opgehaald. Daarmee is in ieder geval het belangrijkste probleem opgelost. Ook maak ik een kort lijstje van de spulletjes die ik wel bij me moet hebben. Dat zijn drinken, eten, telefoon, wegenkaart, gps, geld en mijn camera's voor als ik mooie dingen wil vereeuwigen. Ook belangrijk: vandaag geen alcohol. Wel pasta vanavond. Morgenochtend trouwens ook. Daarvoor heb ik twee blikjes ravioli in huis. Om niets aan het toeval over te laten loop ik ook de fiets helemaal na. Ik krijg daarbij spontaan hulp van de Fransman die ik eerder sprak. Verder betaal ik de camping alvast, zodat dat morgen niet meer hoeft te gebeuren.

Ik check het weerbericht. Er wordt morgen heel mooi en warm weer verwacht. Meer weet ik nu niet te doen. Ik denk dat ik er helemaal klaar voor ben.

1. Florence & Jean-Marc Gervais:
    20 augustus 2016
    Bravo, well done Ferry ! Have fun (and courage) and welcome in Les Gets tomorrow !!
    (Flo. & JM are the frenches met in La Chaux de Fond, see picture...)
  2. Hans van der Pijll:
    20 augustus 2016
    Ferry, suc man je kan het!
  3. Peter:
    20 augustus 2016
    Succes morgen Fer en geniet van een mooie dag.
  4. Han van kempen:
    20 augustus 2016
    Fer we zyn in berichten bij je voor luck
  5. Carla:
    20 augustus 2016
    fer doe rustig aan en veel succes
  6. Han van kempen:
    20 augustus 2016
    Fer sorrie het vorige bericht is niet goed overgekomen veel succes .
  7. Stephan:
    21 augustus 2016
    Goede reis goede Fer! Zet m op!!!
  8. Sjors:
    Laatste loodjes,geniet ervan.
  9. Rob:
    Succes topper!
  10. Wilma:
    21 augustus 2016
    Veel succes Ferry, dit gaat je ook zeker lukken.