Fietsen en wandelen 2016 - dag 14

30 juli 2016 - Scherwiller, Frankrijk

29 juli kan wat mij betreft uitgeroepen worden tot nationale feestdag. Ik ben niet verkeerd gereden vandaag. Bovendien is de etappe van vandaag zo mooi, dat-ie een wisselbeker krijgt.

Eind van de ochtend vertrok ik van Saverne. Het begint met flink klimmen. Ik hoef mijn bergverzet niet te gebruiken. Kennelijk krijg ik nu toch echt mijn oude vorm terug. Na ongeveer een half uurtje fietsen, moet ik linksaf. Hier begint de wijnroute van de Elzas. Dat begint gelijk lekker met een stijging die zijn weerga niet heeft. Vlug in het bergverzet. Helaas duurt het niet lang of het wordt lopen. Zelfs dat valt niet mee. Als de hele route zo is, dan kan ik mijn borst nat maken. Na een kwartiertje wordt de weg wat vlakker. Er kan weer gefietst worden. Ik rij heerlijk, af en toe nogal zwaar, tussen de wijngaarden. Vorig jaar fietste ik door de wijngaarden van Bourgogne, maar dit is toch echt wel mooier. Auto's kom je nauwelijks tegen en de uitzichten zijn weergaloos. Ik wist echt niet dat het hier zo hoog is. Eerlijk gezegd ben ik daardoor wel een beetje overdonderd. De dorpen zien erfstuk voor stuk prachtig uit. Veel dorpen kom je binnen door een stadspoort. Meestal een toren met een poort erin. In het dorp zie je allemaal vakwerkhuizen in uiteenlopende kleure. Veel bloemen ook. Ik heb het nodige gefotografeerd, maar helaas het kabeltje...

In een van die dorpen zie ik een fotowinkel. In de remmen en naar binnen voor het kabeltje. Ik word geholpen door een oudere man die zo te zien van de herenliefde is. Hij kan me niet aan het kabeltje helpen zegt-ie terwijl hij bijzonder dicht tegen me aan komt staan. Als hij geen stankfeteshist is dan moet-ie nodig aan zijn neus geopereerd worden. Ik voel me niet helemaal prettig onder de situatie en ga er zo snel mogelijk vandoor op de fiets. In mijn achteruitkijkspiegel zie ik hem mij uitbundig uitzwaaien.

De wijnroute is pittig fietsen. Na 75 kilometer vind ik het welletjes. Ik ben inmiddels aangekomen in Danbach la Ville. Dit stadje heeft een gemeentecamping. Ik kan het echter niet vinden. Logisch, de camping bestaat niet meer. Gelukkig is in Scherwiller, een stadje 5 kilometer verderop, wel een camping. Het is een natuurcamping in een boomgaard. Een heerlijk sfeertje. En nog goedkoop ook. Na mijn aankomst moet ik een wijntje proeven. Een Riesling van geweldige kwaliteit. De eigenaren van deze camping zijn tevens wijnboeren. Vol trots word me verteld dat Scherwiller de hoofdstad van de Riesling is. Ze verkopen deze wijn dan ook in flessen. Maar ja ik heb dorst. En om dorst te lessen met wijn lijkt me geen succes. Daar is namelijk bier voor uitgevonden. Gelukkig verkopen ze dat ook. Bier uit de Elzas. Ik bestel twee flessen. Blijken die net zo groot te zijn als wijnflessen. Dat wordt vanavond doorbikkelen. Ach, dat is aan fietsers wel toevertrouwd. 'S Avonds om half 12 waren ze soldaat. Goed gepland, want het begon koud geworden. Bovendien een mooie tijd om naar bed te gaan.

1. Hans Verkerk:
    30 juli 2016
    Probeer eens een computerwinkel in een nog grotere stad hahaha...dan heb je waarschijnlijk een kabeltje.
    x
  2. Carla:
    30 juli 2016
    Fer ik ben trots op je wat je allemaal doet
  3. Hans van der Pijll:
    30 juli 2016
    Ferry, met 2 liter bier in je mik als je gaat slapen komt je conditue ook niet echt uit de verf. Dat wordt dus echt bikkelen op de fiets met de volgende etappe!
  4. Sjors:
    31 juli 2016
    Goed bezig man.ik ben trots op je en een beetje jaloers haha.
  5. Ida carst:
    31 juli 2016
    ha die fer lekker bier en ook nog aantrekkelijk voor je eigen soort dat had je niet gedacht he ben trots op je
  6. Peter:
    31 juli 2016
    Mooie belevenissen en leuk opgeschreven. Ik las natuurlijk ook het stukje over de bandenspanning en dacht daardoor terug aan je fietsavontuur van vorig jaar. Zou het niet, dat je met de juiste bandenspaning wellicht een week eerder in Spanje was geweest??
    Geniet van je avonturen dan geniet ik van je verhalen. Groetjes Peter en Carola
  7. Peter Belgraver:
    Hoi Fer,
    Leuk weer wat van je te lezen.
  8. Klaas Lelie:
    31 juli 2016
    Ha Fer, je hoeft je niet te schamen om te lopen in de bergen; dat moest Froome ook, en die wordt toch de tour. En als ik het zo lees, ga jij de reis ook winnen: je doet het goed man.
    En je verhalen zijn top. Uitgeven, zou ik zeggen.
  9. Theo:
    Hoi Ferry,
    Ik geniet van je verhalen. En ik niet alleen. Op dit moment ben ik bij mijn zus op Wieringen. Ik heb je verhalen deels voorgelezen. We vinden het geweldig!!!
    Geniet vooral van je reis en belevenissen op zoek naar dat kabeltje -;)
    Theo
  10. Peter roele:
    Hoi ferry,
    Ik kijk elke avond op mijn vakatieadres of er een nieuw verhaal van jouw reis is.
    Want je belevenissen volg ik op de voet. Super leuk hoe je schrijft en respect hoe je het doet.
  11. Robert van den Brandt:
    31 juli 2016
    wat ontmoet je toch een leuke mensen! klinkt goed dat bier. proost.
  12. Carola:
    1 augustus 2016
    Wat ben je toch een kanjer! Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal.....lees avontuur.