Fietsen en wandelen 2016 - dag 20

5 augustus 2016 - La Chaux-de-Fonds, Zwitserland

Het ontbijt in de jeugdherberg is riant. Daarop kan ik wel weer een uur of twee fietsen. Even in de gaten houden dat ik onderweg wel op tijd eet. Ik heb daarvoor nog een stuk stokbrood, camembert en geitenkaas. Inmiddels flink gerijpt in mijn fietstas, dus extra lekker. Deze fietstas kan ik maar beter dicht laten, anders kan de jeugdherberg de slaapzaal voorlopig niet verhuren.

Het is prachtig weer als ik vertrek. Het is wel gelijk klimmen met mijn nog koude spieren. Als fietser heb je het niet altijd voor het uitzoeken. Het komt zoals het komt. De klim is lang zo monsterlijk niet als gisteren. Deze is goed te doen. Ik kom langs de mooiste uitzichten. Prachtige alpenweiden zônder lila geschilderde koeien en helaas ook zonder dames met flinke decolletés. Het een hangt natuurlijk samen met het ander.

Door het enorme klimwerk van gisteren zit ik nu behoorlijk hoog. Gevolg: afdalingen die geweldig zijn en bloedsnel. De helft van deze etappe gaat over autowegen. De andere helft over fietspaden waarvan het grootste deel niet verhard.

Het einddoel van deze etappe is La Chaux-de-Fonds waar ik om twee uur al arriveer. Hier moet echt een camping zijn, maart bordjes zie ik niet. Er komt uit tegenovergestelde richting een wielrenner aan. Ik steek mijn vinger omhoog en hij stopt direct. De camping is dichtbij, klinkt het vanonder zijn snor. Hij begeleidt me wel even. En inderdaad na een goede kilometer ben ik er. Het is een prima camping met WiFi. Ik denk dat ik hier morgen nog een dagje blijf. Dan kan ik het reisblog bijwerken en uitrusten. Er komen namelijk nog drie Jura-etappes. Daarna kan ik met de boot van Zwitserland naar Frankrijk. Dat laatste trekt me wel, want Zwitserland is waanzinnig duur.

1. Hans Verkerk:
    5 augustus 2016
    BIKKEL !!!!!!!!
  2. Alida Schulken:
    6 augustus 2016
    Wat een reis Ferry kan me voorstellen dat je kapot was met al dat klimmen en nog steeds geen kabeltje komt vast wel goed succes verder
  3. Carla:
    je bent een kanjer
  4. Peter:
    6 augustus 2016
    Wat een calorieën zul je verbranden. Als ik het zo lees, zijn zelfs je voeten 2 maten kleiner geworden. Top man, geniet van een fantastische belevenis.
  5. Theo:
    6 augustus 2016
    Wat een geweldige prestatie Ferry!!
    En zo leuk om te lezen. De drang naar een kabeltje heeft plaatsgemaakt voor echte fietsklimmerservaringen van letterlijk en figuurlijk HOOG niveau. Je toont je een echte doorzetter die steeds meer respect afdwingt. Ook voor je vertel/schrijftrant verdien je een pluim met een griffel!
    Genieten, dat blog van jou!
    Ik zie uit naar de volgende etappe.
    Hou je haaks kanjer, jij kan het!
    Theo
  6. Cees en Ria Leereveld:
    6 augustus 2016
    Hay Fer, wij hebben vandaag de Schellingwouderbrug bedwongen met 5 Beaufort tegen (zonder bagage) en moesten gelijk aan jou denken..... Steeds meer respect voor je man....super. Het wegwerken van een fles sect als beloning hebben we trouwens wel aardig onder de knie. Blijft een feestje jouw verslagen te lezen, kijken uit naar de volgende.
  7. Rob:
    7 augustus 2016
    Lachen! Heb je wat aan een foto met duits decollete? Stuur ik wel even prive. Holadieje, holadieje.
  8. Stephan:
    7 augustus 2016
    Goed bezig Ferry. Pas je wel op dat je niet te veel afvalt? Wat een tocht man. Echt heel stoer dat je bent blijven fietsen en niet, zoals ik vast zou doen, de pijp aan Maarten hebt gegeven. Ben benieuwd wanneer de missie voor het kabeltje zal slagen...... Sterkte Fer en veel plezier!
  9. Peter Belgraver:
    7 augustus 2016
    Gelukkig nog drie dagen om een paarse koe en zo tegen te komen. Volhouden maar.......
  10. Hans van der Pijll:
    7 augustus 2016
    Ferry, echt genieten he camembert, stokbroodje mmmmm! Geniet van de boottocht over het Lac de Neuchatel!!!
  11. Han van kempen:
    9 augustus 2016
    Hoi fer ik hoop dat dit bericht by je binnenkomt gr Han