Fietsen en wandelen 2016 - dag 8

26 juli 2016 - Vigy, Frankrijk

Het is droog. Het lijkt zelfs wel of de zon wil doorkomen. Eerst maar eens een flink ontbijt. Dat is hetzelfde als gisteravond, namelijk macaroni met tonijn. De macaroni voor de koolhydraten en de tonijn voor de eiwitten. Dit heeft natuurlijk niets met een culinaire vakantie te maken. Dit is voer voor bikkels.

De reis voert me vandaag de eerste 20 kilometer langs de Moezel, dus lekker plat. Daarna landinwaarts Lotharingen in. En ja hoor, ik rij weer eens verkeerd. Er is een omleiding aangegeven die ik maar volg. Waar ik echter terecht kom is totaal onbekend. Ik besluit mijn gps te gebruiken. Na een goede drie kwartier kom ik weer uit bij het eerste omleidingsbord. Dat heb ik weer. Ik krijg me toch een partij de pest in. En wat heb ik ineens een verschrikkelijke hekel aan mensen die nooit verdwalen. Dat zijn meestal ook nog van die verschrikkelijke betwetertjes die altijd gelijk willen hebben. God gloeiende gloeiende...

Zo dat ben ik kwijt. Dat lucht echt op weet je. Ik begin gewoon weer opnieuw. En dat helpt, want ik vind zonder moeite de route die ik moet hebben. Van het omrijden heb ik een beetje honger gekregen. De dorpjes waar ik doorheen rij hebben echter geen bakker. En als-ie er wel is, is die gesloten wegens vakantie, verbouwing of familieomstandigheden. In Kedange-sur-Canner ontdek ik de hemel. Een slagerij die open is. In de vitrine liggen de lekkerste lekkernijen. Het water staat me in de mond. Als ik aan de beurt ben, weet ik nog niet wat ik moet kiezen. Uiteindelijk neem ik een quiche en een torte d'oignons. Voor 4 euro heb ik een complete maaltijd. En een hele lekkere. Ineens begint mijn fietstocht toch een beetje op een culinaire reis te lijken.

Om Kedange uit te komen moet ik een toch wel lange beklimming van 12% nemen. Tjonge, best wel zwaar. Bovendien is het broeiend warm geworden. Nat van het zweet  kom ik boven. Even bijkomen met een flinke slok water en de torte d'oignons. Hemels. Wat heb ik het toch weer goed. Het uitzicht is hierboven ook prachtig. De lucht is wel weer pikzwart. Dat kon ik vanuit het dorp niet zien. Maar als alles zo mee zit zoals ik me momenteel voel, waait deze onweersbui wel over. Nee, toch niet. De eerste druppels vallen al. Heerlijk. Dat koelt een beetje af. Ik zet mijn helm af om hier optimaal van te genieten.

Heel Frankrijk barst van de campings, behalve in deze streek. Er is wel een camping, maar die is 20 kilometer terug. Terugrijden is tegen mijn principe. Dat gaan we dus niet doen. Maar er moet wel wat gebeuren, want de regen komt inmiddels met bakken naar beneden. Dat is niet echt fijn meer. En nergens een plekje om te schuilen. Ik had wel gezien dat dit dorp een hotel heeft.  Vlug er naar toe. Vol. De eerstvolgende mogelijkheid is 14 kilometer verder in het dorp Vigy. Dan dat maar proberen. Ik ben toch al helemaal nat. Natter kan niet, dus doorfietsen in de stromende regen. Het wordt steeds donkerder. Het regenwater stroomt als een rivier langs de wegen. Ik hoop dat de automobilisten me wel kunnen zien, want door de heftige regen is er nauwelijks zicht. Het opspattende water van passerende auto's vind ik geen pretje. Ineens zie ik een bushuisje. Even mezelf verwennen door er met fiets en al in te gaan schuilen. En om de resterende lekkernij van het slagertje soldaat te maken. Flinke slok water erbij. Ha, wat kan het leven toch fijn zijn. Jammer dat ze van deze quiches niet in Nederland verkopen. Dan ging ik nooit meer op vakantie.

Misschien verbeeld ik het me, maar het lijkt lichter te worden. De regen wordt mijnder. Het bliksemt en dondert nog enorm, maar het lijkt wel droog te worden. Hup, op de fiets en nog geen 2 minuten later zit ik weer in een onbeschrijflijk zware regenbui. Toch volhouden tot Vigny waar ik uiteindelijk na 83 kilometer fietsen aankom. Ik vond daar wat ik zocht. Een soort Nivonhuis. Als een verzopen kat met gerimpelde handen van het water bel ik aan. Ja hoor, ze hebben  wel een kamer voor me. Er zit een heerlijke badkamer bij. Alles perfect, behalve de WiFi. Dat is echter onder de huidige omstandigheden een onbelangrijke bijzaak. Ik ga heerlijk vroeg naar bed.

1. Nancy:
    26 juli 2016
    Genot om te lezen buiten het wc avontuur om topper!
  2. Hans van der Pijll:
    27 juli 2016
    Feryy, weer een gweldige ervaring erbij! Ondanks de tegenvallers toch genieten! Top!