Fietsen en wandelen 2016 - dag 9

26 juli 2016

Het eerste wat ik doe als ik wakker wordt, is naar buiten kijken. Het is droog, maar het ziet er niet naar uit dat het zo blijft. Toch op pad vandaag. Maar eerst het ontbijt dat ik besteld heb. Een echt Frans ontbijt. Karig. Nooit genoeg om een flink end op te rijden.

De kleding die ik gisteren aanhad, heb ik lekker uitgespoeld. Helaas is het nog niet droog. Ik moet het wel aan. Dat voelt een beetje fris. De buitentemperatuur is flink gezakt. Zodra ik ergens pauzeer doe een jasje aan. Ik kom een bakkertje tegen waar nog wat brood haal en fietsen geblazen.

Het golvende landschap laat zich goed befietsen. De beklimmingen blijven natuurlijk altijd wel heftig, maar lang niet zo erg als in het begin. Ik hoef in ieder geval mijn bergverzet niet aan te spreken. De uitzichten zijn ruim. Er wordt hier veel mais en graan verbouwd. Hier en daar zie ik een veld met zonnebloemen. De vele ooievaars vallen hier op. In een weiland zie ik er plotseling wel 50. Overal nesten ook. De dorpjes zien er fantastisch romantisch uit. Een dorpje, Hemilly, is een waar ooievaarsdorp. Overal nesten. Op de kerk, op de lantaarnpalen, op boerderijen. Zoiets heb ik nog nooit gezien. Het is als uit een sprookje.

Onderweg begint het weer te spetteren. Het zet gelukkig niet door. Rond een uur of 5 heb ik er 70 kilometer opzitten en bereik ik in Francaltroff een camping. Wel een dure. Eentje zonder WiFi maar met onvervalste staantoiletten. In het restaurant van de camping heb ik een eenvoudige doch voedzame maaltijd genuttigd.

Weertechnisch bekeken lijkt het me vannacht wel droog te blijven. Ik ga wat later naar bed dan inmiddels gebruikelijk. 's Nachts word ik een paar keer wakker door een paar jonge mannen die de wacht houden en luid pratend langs de tenten lopen en de tenten beschijnen. Het zit ook niet helemaal lekker in mijn darmen. Kortom, niet echt een lekkere nacht.

1. Hans van der Pijll:
    27 juli 2016
    Ferry, dat ze die toiletten nog hebben! Doet me weer aan vroeger denken.