Fietsen en wandelen 2016 - dag 22

9 augustus 2016 - Le Landeron, Zwitserland

Vannacht was het nog kouder dan gisternacht. Stervenskoud. Wat ik ook probeerde om warmer te worden, succes bleef uit. Om acht uur ga ik mijn bed uit en sta samen met mijn medekampeerders te klappertanden. Dat is trouwens normaal zo hoog in de bergen. Maar het is vakantie en het moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven. Ik besluit daarom af te dalen naar het Meer van Neuchatel. Dat is niet zomaar een afdaling, dat is de moeder aller afdalingen. Voor het echter zover is, moet ik eerst nog wat klimmen, te beginnen met de Col de la Vue des Alpes van 1283 meter hoog. Voor mij is dat een persoonlijk hoogterecord. Vanaf die 1283 meter hoogte kunnen auto's met de afdaling beginnen over een brede autoweg. Dat geldt niet voor fietsers. Die moeten eerst een prachtig weggetje linksaf om nog eens bijna een uur te klimmen. Op het hoogste punt zie ik geen bord waarop de hoogte is aangegeven. Het uitzicht is hemels. In de verte aan de overkant zie ik de bijna transparante bergen van de Haute Savoie. Beneden, helemaal in de diepte ligt het Meer van  Neuchatel azuur te glinsteren in de zon. Ik raak niet uitgekeken.

Hier begint de afdaling. Een smal pad slingert steil tussen de bomen en weiden naar beneden. Scherpe bochten en afschuwelijk diepe afgronden dwingen me om constant in de remmen te knijpen. Plotseling moet ik een noodstop maken. Een kudde koeien ligt en staat op het pad. Ze maken zich nergens druk om en bekijken me met hun goeiige koppen. Wat zijn het toch lieve beesten. Niet veel later stap ik af. Ik durf niet verder te fietsen. De afdaling is zo steil, dat ik bang ben dat mijn remmen het niet zullen redden als ik moet stoppen. Ik loop naar beneden terwijl ik flink in die remmen van de fiets knijp. Ook dit is weer een avontuur op zich.

Eenmaal beneden kom in Neuchatel. Ik rij door naar het plaatsje Le Landeron aan de Bielersee. Langs dit plaatsje loopt namelijk een fietsroute die ik graag een stuk wil volgen. Tot mijn verrassing zie ik dat Le Landeron een camping heeft. Het is inmiddels half vijf, dus dat komt mooi uit. Het is een grote camping en € 23 voor een staanplaats is ook weer een hoogterecord. Ik maak me er niet meer druk om. In Zwitserland is dat nog een redelijke prijs. Ik ga er vanavond weer vroeg in, want morgen wordt een zware fietsdag.

1. Ida carst:
    9 augustus 2016
    geweldig gingen ze niet op zij de koeien goed dat je bent gaan lopen
  2. Hans van der Pijll:
    9 augustus 2016
    Ferry, tja na een koude nacht en zo'n beklimming wordt je natuurlijk weer superwarm!! Mooi he die vergezichten. Practhtige omgeving trouwens.
  3. Robert van den Brandt:
    9 augustus 2016
    heb je geen gaslampje? wordt het ook warm van.
  4. Peter:
    10 augustus 2016
    Ik ben trots op je. Top prestatie!!