Fietsen en wandelen 2016 - dag 23

9 augustus 2016 - Yverdon, Zwitserland

O, wat heb ik lekker geslapen. Na twee rotnachten is dit een meer dan welkome afwisseling.

Eigenlijk is dit een geweldige fietstocht. Het ene na het andere record wordt gevestigd en sneuvelt weer. Dat is toch wel genieten voor de liefhebber. Vandaag ook weer. Daarover straks meer.

Ik ben bezig met mijn traditionele ontbijt als de overbuurvrouw vraagt of ik zin heb in koffie. Ze heeft een Nespresso-apparaat en wat daaruit komt is veel lekkerder dan de koffie die ik zelf zet. Alles ingepakt en drie koppen koffie verder ga ik van weer van start. Het is schitterend weer met een beetje wind dat ik meestal nog mee heb ook. Regelmatig heb ik goed te behappen beklimmingen. Soms zie ik stukje van het Meer van Neuchatel beneden me. Echt zo mooi. De fietsroute die ik rij is goed bewegwijzerd. Ik rij nu fietsroute 5. Je komt hier geregeld andere afstandsfietsers tegen. Als iemand twijfelt of hij nog op de goede route is vraagt hij: Is dit de vijf? Ik neem dat ook over en iedereen aan wie ik het vraag, begrijpt me direct. Fietsersjargon kennelijk. Wat me verder aan deze route opvalt, is dat een groot gedeelte onverhard is. Ineens duik ik in een diepe kuil en kan mijn fiets nog maar net in bedwang houden. Het lijkt wel een rodeo. Gelukkig heb ik geen schade. Wat me ook opvalt, is dat langs de route veel watertappunten zijn. Vanwege de hoge temperatuur maak ik hier een paar keer dankbaar gebruik van.

Rond half vijf rij ik Yverdon-sur-Lac binnen. Het is een schitterende oude stad. Ik zie gelijk een bewegwijzering naar een camping. Die ligt schitterend aan het Meer van Neuchatel. En dat niet alleen. Deze camping breekt alle records. Een klein plekje kost maar liefst € 25. Toen ik vanmorgen wakker werd had ik nooit kunnen bevroeden dat ik tegen een dergelijk record aan zou lopen. Geweldige locatie. Dat dan weer wel. En kwart voor negen de tent in omdat ik door de muggen word opgevreten. Ja, als ik dan toch in de tent ben, ga ik maar slapen.

1. Hans van der Pijll:
    9 augustus 2016
    Ferry, ja met jou warme uitstraling en gezellige babbel kan je bij iedereen op de koffie komen. Dat blijkt maar weer!Heel verstandig om daar waar je twijfeld af te stappen om je remmen te sparen en om je eigen veiligheid zeker te stelken. Niets mis mee! Lopend kan je ook van de uitzichten genieten!
  2. Robert van den Brandt:
    9 augustus 2016
    mazzel man. goed gedaan met die kuil en de koffie natuurlijk. warm weer en een meertje is is trouwens een feit voor muggen overlast.
  3. Peter:
    10 augustus 2016
    Nooit weg een lekker bakkie koffie, dat voor je gezet wordt. Mazzelaar-:)