Fietsen en wandelen 2016 - dag 24

9 augustus 2016 - Morges, Zwitserland

Het is vandaag mijn trouwdag. Toch iets waar ik altijd bij stilsta. Ik ga er daarom een extra feestelijke fietstocht van maken. Niet te lang. Net lekker. Het weer heb ik alvast mee. Ik ga proberen naar Lausanne te rijden en daar een camping te zoeken. Maar eerst macaroni met koffie.

Tijdens de koffie word ik aangesproken door een Zwitserse blondine. Heel enthousiast geeft ze me een keur aan toeristische tips. Dat verbaast me wel een beetje. In Frankrijk was ik gewend dat iedereen elkaar groet. Dat doet men in Zwitserland niet. Men loopt langs mijn tent en kijkt naar me. Zodra ik zelf opkijk draaien ze hun hoofd snel af. Ze lijken nogal schuw. Heb je eenmaal contact met ze, dan zijn ze uitermate vriendelijk. Zoals deze vrouw die tegen Zwitsers gebruik in zelf contact zoekt.

Op het moment dat ik weg wil rijden komt de blondine nog even langs om me een goede reis te wensen. Ik wil de fietsroute naar Lausanne doen. Alleen moet ik die nog even zien te vinden. Na een rondje te hebben gereden, vind ik hem. Het grootste deel van deze route is onverhard. Soms heb ik moeite om het stuur te houden. Met naar boven rijden moet ik gebruik maken van een zeer klein verzet. Zo af en toe slipt mijn achterwiel door. De weg is een gatenkaas. Het lijkt wel op een wedstrijd. Wat is harder, het zadel of de kont? Ik weet niet meer wat gewonnen heeft (het zadel, op zeer overtuigende wijze, red.), maar het was wel een enorme titanenstrijd. Dat ik overigens nog steeds geen lekke heb gehad, komt toch wel door de goede kwaliteit van mijn banden die hierbij een eervolle vermelding krijgen.

Vlak voor Lausaane buig ik naar het westen af, zodat ik richting Nyon ga waar ik van plan ben de boot te nemen naar de overkant, Frankrijk. Ik red het echter niet tot Nyon want ik zit er een beetje door. Ik stop op een camping in Morges, prachtig gelegen aan het Meer van Genève met een daarop afgestemde prijs waarvan ik denk dat dat record nooit meer uit de boeken gaat.

Ik ben net klaar met de tent opzetten als er twee fietskampeerders arriveren. Het zijn Fransen die een ruim rondje Meer van Genève (ook wel Lac Lemand) aan het doen zijn. We wisselen wat ervaringen uit. Zij willen naar Yverdon waar ik net vandaan kom en ze willen dezelfde route volgen. Met hun dunne fietsbanden ben ik bang dat dat problemen gaat geven. Ik hoop echter dat het allemaal goed komt.

Tegenover me staat een Zwitsers echtpaar met een Golden Retriever. Een schat van een hond. Ik vraag hoe oud hij is en het ijs is gebroken. We voeren leuke gesprekken. Goed voor mijn Frans.

Ik zou bijna vergeten dat het mijn trouwdag is. Het komt gelukkig helemaal goed. In de campingwinkel weet ik een fles plaatselijke wijn te scoren - een echte Morges - waar ik heerlijk van genoten heb. Ik zou zeggen: Op het leven.

1. Klaas Lelie:
    9 augustus 2016
    Zo is het Ferry: "Op het leven" Prosit!!!!!
  2. Nancy:
    Op het leven Ferry Marian zou hartstikke trots zijn xx
  3. Sjors:
    Op het leven bikkel.
  4. Hans van der Pijll:
    9 augustus 2016
    Ferry, op het leven...genieten maar!! Van Lausanne kan je ook met de boot naar Thonon Les Bains kan je daarvandaan meteen door naar Les Gets!
  5. Peter roele:
    9 augustus 2016
    Op het leven Ferry en proost ook namens Sonja, fiets en schrijf lekker door.
  6. Robert van den Brandt:
    9 augustus 2016
    Op het leven Ferry, proost.
  7. Carla:
    proost
  8. Han van kempen:
    Fer proost pa han
  9. Peter:
    10 augustus 2016
    Hoi Fer, op het leven man!!
  10. Carola:
    11 augustus 2016
    OP HET LEVEN!!! Fer, ook namens Peet. Sorry beetje late reactie, maar wij hebben op de dag zelf op jullie geproost hoor! En ik ben het helemaal eens met Nancy, Marian zou super apentrots op je zijn geweest! Ga zo door!